Co je to recenze?

Pojem recenze se na bookstagramech a knižních blozích objevuje, když někdo hodnotí knihu, sepisuje závěrečné dojmy, nebo třeba zveřejňuje příspěvek, který obsahuje celistvý text ke konkrétnímu titulu. Ale je toto označení v takových případech správné? A můžeme své příspěvky nazývat recenzemi?

Na úvod. Nechci moralizovat. Sama jsem používala (a občas použiji, protože je to zkrátka pohodlnější) tohle slovíčko špatně. Ale když ho někde vidím v kontextu, který tomu úplně neodpovídá skutečné definici tohoto pojmu, nepíšu lidem, aby si to opravili. Tenhle článek má být spíš taková úvaha, přiblížení recenze pro ty, kteří se s její pravou podobou moc nesetkávají, a určitě vás jeho obsahem nechci poučovat, spíš mě to dnes trklo jako téma, které jsem chtěla kdysi dávno zpracovávat a zároveň mám chuť něco sepsat, takže here we are.

Já se poprvé setkala s tím, že instagramové recenze nejsou recenze, u jednoho z větších bookstagramů, kterého si vážím doteď a věřím mu v tom, že o literatuře a souvisejících pojmech něco málo ví, takže to pro mě byl podnět k zamyšlení. Nejdřív jsem se k tomu postavila trochu tvrdohlavě, protože jsem si bláhově stála za tím, že mé příspěvky nejsou žádné příspěvky, ale plnohodnotné přínosné názory, se kterými to jednou dotáhnu mezi literární kritiky. Teď pro přiblížení pocitů samozřejmě přeháním, možná. Ale i když jsem do té doby začala k insta "recenzím" přistupovat s větším odstupem, nedonutilo mě to k tomu se na téma pořádně zaměřit a nezjistila jsem si o tom pořádně nic.

Tak se stalo až poměrně nedávno, kdy jsem měla na češtinu za úkol napsat recenzi na představení Járy Cimrmana, a já chtěla mít úkol správně, že, proto jsem udělala ten úžasný krok k tomu se trochu vzdělat a vygooglila jsem pár vysvětlení pro to, jak by tedy taková recenze měla vypadat a zda se k nim alespoň trochu blížím, či nikoliv. (Ano, to, že jsem to do té doby oddalovala, bylo možná způsobeno mým egem a tím, že jsem si nechtěla přiznat, že bych dělala něco napůl nebo dokonce špatně.)

Co jsem tedy díky svému bádání zjistila, to bych vám teď ráda zkusila předat. Recenze je definována jako (písemný) kritický posudek (uměleckého nebo vědeckého) díla. Aby mohl být posudek kritický, měl by být věcný, nestranný, je to tak trochu pitvání, cení se schopnost knihu zařadit mezi jiné, porovnat ji s konkurenčními a rozlišit její silné a slabé stránky. Vidíte, sice to není nijak složité, ale převést to do praxe, to chce jistě hodně cviku.

A také z toho docela jednoznačně vyplývá, proč nejsou naše názory recenzemi - naše názory jsou zabarvené pocity, zabývají se tím, co se líbilo a nelíbilo subjektivně nám, většinou ji k ostatním knihám spíš přirovnáváme, než abychom porovnávali. A není na tom nic špatného, ale já pro dobro svého svědomí přestala pojem používat, když jsem teď procitla a vím, jaký je mezi recenzemi a tím, co dělám já, rozdíl. Je to hodně zjednodušené, ale o to zásadní jsem vás snad neochudila a doufám, že jsem vám trochu rozšířila literární znalosti.

Na závěr by bylo fajn doporučit, kde na takové dobré a kvalitní recenze narazíte. Já si pochvaluji literární magazíny, konkrétně odebírám Lógr a to už třetím rokem, a Host, se kterým jsem teprve začala, ale už teď vím, že jeden rok s ním bude málo. Také na Databázi knih je pro recenze záložka, ale nevím, nakolik je kontrolovaná nebo zda jsou tam vždy ověření uživatelé. A pak je jistě najdete na literárních stránkách, které mají své vlastní recenzenty, a stačí zadat do Googlu literární recenze.