Karkulka, kde je hrdinkou šelma - Rudý vlk, Rachel Vincent

Retellingy jsem měla vždycky ráda, na klasických pohádkách jsem vyrostla, a Rudého vlka jsem vyhlížela zejména proto, že vychází u Cosmopolisu, kde doteď příliš ya nevydávali. Takže kromě toho, že jsem byla zvědavá na knihu, kterou jsem zaznamenala už v zahraničí, přemýšlím také nad tím, zda se dočkáme víc young adult produkce od Grady.


Kniha začíná idylicky - mladá Adéla (překlad jména nechápu a neodpustím) bydlí ve vesnici, kde pomáhá v matčině pekárně a volný čas tráví se svým milým. Jejich společná budoucnost je ale vystavena ohrožení, jelikož dojde na supr odhalení a taky do hry přijde někdo nový. Adéla je totiž následnicí tajemných ochránkyň vesnice, a její poslání musí být naplněno, jinak budou vesničané vydáni napospas hrůzám lesa.


Jak to tak v karkulce bývá, i tady nosí hlavní hrdinka své babičce jídlo - ale nesmí sejít z cesty nebo jít po tmě, protože vesnice je obklopená temným lesem, kde přijdete snadno o život. Celý tento koncept izolovaného kousku bezpečí bych brala více rozebraný, protože z toho podle mě šlo vytáhnout mnohem více hrůzy. Navíc ze začátku vážně nedávalo smysl, proč svou babičku krmili jen jednou za měsíc a proč bydlela izolovaná mimo vesnici. To se sice vysvětlilo, ale i přesto to podle mě vyvolávalo zbytečnou nevraživost vůči celé Adélině rodině, která měla už tak na krku obvinění z čarodějnictví.


Autorka píše čtivě a poměrně svižně, ale myslím si, že by celá kniha vyzněla lépe, kdyby byl konec lépe rozepsaný, takhle jsem měla spíš co-se-to-právě-stalo pocit. Také mě mrzí, že Adéla měla rozvinuté smysly, ale její výcvik nebyl ukázán, a my tak nemohli vědět, jak dospěla ke svým bojovým schopnostem. Kdyby to tam bylo, kniha by získala větší rozměr. Stejně jako by se mi líbilo, kdyby se setkala s více monstry, ale na to asi nebyl moc prostor, protože musela přemýšlet nad tím, kterého z nápadníků miluje víc.


Ach ano, milostný trojúhelník. Jeden z adeptů na životní lásku je prakticky nepřítel, druhý ví, co Adéla skrývá, a je ochoten jí po zbytek života pomáhat. A Adéle je koneckonců šestnáct let, takže asi dává smysl, že se její dilemata točil převážně kolem toho. Ale po čase se to trochu “oposlouchá”. Autorce se přesto povedlo mé sympatie udržet.


Ono to zatím musí znít jako že kniha měla spoustu nedostatků. Ale já ji přečetla během dvou dnů, po delší době jsem si užila nefalšovaného young adult. Moc se mi totiž líbilo filmové pojetí Red riding hood z roku 2011 (i když to byl trochu bizár, ty já mám nejradši) a knihy mám obecně radši. Takže když vezmete super námět a jemu podobný dotáhnete v knize, jsem spokojená. 


Jen škoda předvídatelného rozuzlení, uspěchaného konce a nerozvinuté atmosféry. Nápad byl skvělý, hlavní hrdinka nebyla úplně nejhloupější a překvapila mě pomerně racionálními úvahami, kdy nepřemýšlela jen nad plusy a mínusy daného nápadníka, ale i nad osudy ostatních, byť k ní nebyli vždy fér.


Za reading copy děkuji nakladatelství Cosmopolis, které mi knihu poskytlo v rámci spolupráce.


Chystáte se na Rudého vlka? A jaký je váš oblíbený retelling o červené karkulce? Moje oblíbená kniha s tímto tématem je rozhodně Cestou špendlíků nebo jehel.




Komentáře

Okomentovat