Rozhovor s Martinou Čekalovou

Humbook start - skvělá možnost pro začínající autory. Letošní vítězkou se stala Martina Čekalová spolu se svým Městem duší. Jak k tomu vlastně přišla? Rozhodla jsem se vám s ní zprostředkovat rozhovor a přinést vám tak snad něco nového. Autorce ještě jednou děkuji za celý rozhovor. (Mé otázky jsou zvýrazněny tučně.)

Dobrá! Proč ses rozhodla své příběhy publikovat právě na Wattpadu? Změnila bys to, s odstupem času a zkušenostmi, či naopak?

Na Wattpad jsem začala publikovat díky tomu, že to bylo především jednoduché, přehledné - odpadla mi práce s grafickým vzhledem a propagací webu, kde jsem publikovala dříve. A přesto, že už jsem se mnohokrát setkala s negativním názorem na tuto platformu, tak já osobně poznala díky Wattpadu spoustu skvělých lidí, a ráda bych dokázala, že ten Wattpad není zas tak špatný, jak se může zdát. Takže celkově, svoji volbu bych ani teď nezměnila.

Je pravda, že všeobecný pohled na kvalitu příběhů je spíše negativní a proto k nim dost čtenářů přistupuje s nechutí... Setkala ses s tím i u svých děl?

Myslím, že nikdy jsem se u svých děl nesetkala vyloženě s hatem, s konstruktivní kritikou ano, kterou samozřejmě vítám. Možná mám prostě úžasné čtenáře. :D

S tím souvisí i moje další otázka - rady očividně přijímáš, ale mě by zajímalo, zda se podle nich i řídíš a zda je cíleně vyhledáváš, třeba za pomoci beta čtenářů nebo korektorů?

Nemůžu říct, že se řídím úplně každou radou, nebo návrhem, který od čtenářů dostanu, to by ani nešlo. Co se týče beta-čtenářů a korektorů, tak ty využívám spíš, až teď u novějších prací. Předtím tvořili tento kroužek mí dobří známí, což není úplně dobré, protože takoví lidé nejsou nestranní. Ten proces psaní kapitol a celého příběhu je i teď mnohem zdlouhavější, než kdysi, když jsem prostě jen sepsala kapitolu během pár hodin a spoléhala se na své poznámky, vše psala za pochodu a vlastně ani netušila, co to je nějaký beta-čtenář.

Což znamená nějaké to zdržení, ale hádám, že dáváš přednost tomu, aby vše bylo řádně zkontrolované a jasné, než aby se daly najít chyby a mezery?

To rozhodně, ale úplně ne vždycky to vyjde.

V jakých případech například?

Chyba se může vloudit kamkoliv, a to od teď více zásadních věcí, jako je třeba to, když se mi podařilo zaměnit barvu očí hl. hrdinky, aniž bych si to sama uvědomila, nebo po takové menší, kdy se mi podařilo napsat, že hrdinka svírá lem bundy oběma rukama a přitom nervózně manipuluje se zipem, takže... tři ruce? Právě proto se snažím psát více poznámek, abych je měla po ruce, a tohle se nestalo a mít beta-čtenáře, co by takovéhle přehmaty a nelogické pasáže vychytali.

To je super! Teď se stále zabýváš úpravou rukopisu, který poputuje do nakladatelství?

Vlastně jsem ráda, že rukopis pro Město duší, už mám za sebou. I když to byla úplně nová zkušenost, protože já se do té doby nestarala příliš o to, jak by vlastně takový správný rukopis pro nakladatelství měl vypadat.

Ujalo se tě nakladatelství Fragment. Jak jsi se spoluprací prozatím spokojená? Vydání knihy už je za dveřmi, co je ještě potřeba stihnout?

Spokojená jsem moc. Nakladatelství mě o všem informuje, zajímá je i můj názor a vždy jsem se mohla vyjádřit ke změnám, takže zatím nemám žádné výtky.  A vlastně je teď třeba, co nejlépe Město duší uvést, a doufat, že najde úspěch u čtenářů.

Myslím, že právě o to se postará Humbook start. O knize se lidé dozví, zbývá doufat, že se bude líbit. Sama se těším, až si přečtu celou knihu. Z ukázky se moc posuzovat nedalo, líbily se mi i konkurenční příběhy. Víš, jaké knihy proti tobě ve výběru stály? Jak jsi vlastně k celému Humbook startu přišla?

Vlastně vůbec netuším, jaké byly konkurenční příběhy. Ačkoliv to možná bude znít maličko nevděčně, já se k téhle celé možnosti vydat knihu, a ještě být letošním Humbookstartem, dostala jako slepý k houslím. Všechno začalo zprávou z wattpadu od redaktorky, zda bych měla zájem něco z mých prací vydat, až k emailu s oznámením, že jsem letošním Humbookstartem.

Páni, zní to tak úžasně nepravděpodobně! Jak jsi reagovala, slavila jsi?

Rozhodně to bylo neuvěřitelné překvapení! Maličký "oslavný tanec" proběhl, a pak samozřejmě nastoupily otázky, co ono to všechno bude obnášet.

Dodatečně moc gratuluji! Když teď vidíš, co vše za tím stojí, vydala bys i další své knihy? A kdybys měla možnost výběru, rozhodla by ses pro stejný příběh - Město duší?

Děkuji. :) Rozhodně by bylo super vydat i něco dalšího, ale myslím, že v tuhle chvíli je jen rozumné stát nohama pevně na zemi, protože Město duší ještě ani není oficiálně vydané. Kdybych si mohla vybrat, tak popravdě bych doteď nevydala snad nic... pořád mi nic nepřijde dost dobré, a říkala jsem si, že budu ještě nějakých pár let psát na wattpad a do šuplíku, než se odhodlám něco poslat do nakladatelství. Akorát, že se naskytla právě taková příležitost, kterou by byla hloupost jen tak zahodit, protože vím, že není úplně lehké pro českého autora najít nakladatelství pro jeho rukopis.

Je skvělé, že ses toho chytla. Nové tituly z per českých autorů se u nás rozhodně neztratí. Můj další dotaz se týká obálky. Podle mě je dost povedená a i když bych nějaké detaily změnila, působí jako pěkný celek. Sedí ti ke knize?

Naprosto sedí! Obálka byla jedna z věcí, které jsem se maličko obávala, ale vypadá skvěle a já si ji nemůžu vynachválit.

Obálka dělá divy, proto doufám, že se bude líbit i ostatním čtenářům. Děkuji ti za tvůj čas, moc si vážím toho, že jsem měla možnost se tě poptat a dozvědět se více. Snad někdy příště zas!

Taky děkuju za celý rozhovor. :)


Komentáře

  1. Pěkný rozhovor. Popravdě, na Město duší jsem hodně zvědavá a opravdu nehodlám si ujít besedu s autorkou na Humbooku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Také se na ni těším, působí velice sympaticky!

      Vymazat
  2. Sol, upřímně... Úplně si tě teď představuju v roli moderátorky nějaké televizní show s českými spisovateli. Nemáš v plánu to třeba vymyslet? Ten rozhovor je sakra boží!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat