Císařovy čepele, Brian Staveley

Přirovnávání knih je občas předzvěstí nenaplněných očekávání a tak, ale na tuhle knihu vás chci fakt nalákat a tak se k tomuto prostředku uchýlím. 

Císařovy čepele jsou takovým příměrem pro tři sourozence, děti nedávno zesnulého císaře. Při čtení jsem zjistila, že v nich vidím něco děsivě známého a že asi právě z toho, jak jsou některé charakterové znaky podobné mým oblíbeným knihám, mě to tolik baví. Ve svém instagramovém příspěvku to přirovnávám k návratu domů a nejdřív mi to připadalo směšné, ale čím víc se mi tento příběh rozkládá v hlavě a uvažuji nad ním, tím výstižnější mi to připadá.

Celý příběh začíná u mnicha Kadena, který žije v odlehlém klášteře, žije skromným životem a trpí při každodenním výcviku. Líbí se mi, že se tu o utrpení jen nemluví, ale můžeme aktivně sledovat probíhající výcvik, to, co přitom prožívají akolyté. Také se tu dozvídáme nejvíce o mytologii, která tomuto světu vládne, připomněla mi Snílka neznámého a jeho božstvo, ale kromě názvů nemají nic společného. Nikdy bych si nemyslela, že me bude bavit sledovat zdánlivě nudný a obyčejný mnišský život, ale i toto se brzy změní a v klášteře mají napilno. 

Jeho bratr Valyn prochází výcvikem snad ještě krutějším, pokud je to možné. Je kadetem u kettralů, legendárních válečníků, jejichž letky se pohybují vzduchem na obřím ptačím dravci. Trpí každým dnem, ale jeho výcvik má být brzy v podobě Hullovy zkoušky u konce. Jenže se dozvídá o smrti otce a o tom, že asi nebyla úplně přirozená, načež se v Hnízdě, ústředním sídle kettralů, odehraje série nečekaných nepříjemností a on je rázem zapletený také. Tvrdý výcvik kadetů zde se mi spojil s Nikdynocí, pokud vám nevadilo násilí tam, pravděpodobně překonáte i tohle.

No a trojici uzavírá jejich sestra Adare, po otcově smrti jmenována ministryní financí. Je ze sourozenců jediná v hlavním městě a centru dění, ale neovládá hrubou sílu, nýbrž ostří mysli. Líbí se mi, jak si uvědomuje své taktické chyby a moc by se mi líbilo, kdyby měla v knize více prostoru, protože je to žena podobná Jude a Kestrel, které mám pro jejich politikaření tak ráda.

I když postavy připodobňuji k YA hrdinům a knihám, Císařovy čepele YA rozhodně nejsou. Ale nemají od něj daleko a myslím si, že pokud se k high fantasy uchylujete jen zřídka, tohle pro vás bude ideální, protože to má spojitost právě ve věku hlavních hybatelů děje.

Za zmínku stojí vedlejší postavy, které jsou naprosto uvěřitelné a přirozené, hlavně u kettralů doufám, že se dozvíme i něco dalšího o jejich minulosti, stejně jako by mě blíže zajímala Pyrre a Tan. 

Jsem velice zvědavá, co přinese druhý díl - série není ani zdaleka uzavřená a už teď přemýšlím, kam můžou činy jednotlivých postav dospět. 

Upřímně doufám, že knihu zkusíte, protože pokud jste ji ještě nečetli a cítíte, že by vás mohla bavit, rozhodně s ní neváhejte, není na co čekat!

Komentáře