Uranova, Lenka Elbe

 Uranova je český debut Lenky Elbe na pomezí žánrů, který jste pravděpodobně zaznamenali na svých knižních platformách. Mně se dostal do rukou díky spolupráci s Kosmasem, za recenzní výtisk moc děkuji, a teď bych vám knihu ráda představila.

Tragickým a záhadným zmizením Angely, Harryho přítelkyně, to začalo už před třiceti lety. Její tělo se nikdy nenašlo a jejími posledním slovem, které po telefonu řekla Harrymu, byl chleba. Byla tou dobou na návštěvě Jáchymova, kde se snažila vypátrat něco o své rodině, ale nemohla se ani za nic dorozumět s místními a měla příšerný hlad. Pak už od ní nikdy nic neslyšel. Harry se vyrovnává s traumatem s pomocí psychologa od té doby fest. A ten se mu po té ukrutně dlouhé rozhodne návštěvu Jáchymova doporučit jako součást léčby. Tak se události dávají opět do pohybu.

Nejdřív jsem si byla po dočtení knihy hrozně nejistá. Protože se mi docela líbila, pobavila jsem se u ní, dozvěděla jsem se něco z historie, objevovala jsem skryté prvky sci-fi, souboj dobra a zla. No a teď si z toho vyberte žánr, kterému to odpovídá. To prostě nejde. Podle jakých kritérií bych měla v hodnocení postupovat? A mně se to na knize moc líbí. Nenechá se zařadit do jedné škatulky, protože toho zabírá mnohem více, čímž si získává jedinečnost. A nejen tím.

Autorka k vyprávění příběhu a jeho dění zvolila skvělé postavy, které se nepřibližují ideálním nebo dokonalým, což je činí reálnými a jejich skutečnost v kontrastu s ostatními prvky prostě skvěle vyniká. Je to také lehce humorné, ale vtip tu zastupují hlavně rozhovory, situace, a myšlenky jednotlivých postav. Ironie tu ze stran prýští skoro více než uran.

Prvek uranu, tentokrát prvek se vším všudy (atomové číslo 92), se v jáchymovském prostředí vyskytuje samozřejmě hojně. Líbí se mi, kolik toho autorka ví o různých výrobcích, o tom, jak byly které bezpečné či nebezpečné. Díky jejím rozsáhlým znalostem jsem si pojmy dohledávala, protože všechny byly podávány vhodně, výčet jejich vlastností nepůsobil nudně, naopak probouzel můj zájem. Stejně tak jsem, ovšem ve větší míře obohacující, vnímala samotnou historii tohoto důlního města, protože jsem o něm věděla jen velice málo a jeho minulost mě v mnoha ohledech překvapila. Opět musím ocenit to ideální dávkování reálných informací.

Jako celek kniha funguje prostě skvěle. Je pravda, že nevýhodou by mohlo být tempo, které je trochu pomalejší kvůli bližším pohledům do myslí hrdinů, a proto trochu zpomalené. Ale náhled do myšlenek, jež nikdy nebyly repetitivní nebo prázdné, nebyl rozhodně na škodu a díky nim jste si mohli postavy oblíbit a lépe se do knihy vžít.

Mně se tento mysteriózní román s příchutí všech jiných žánrů ve výsledku líbil. Můžete o tom říct, že to je romantika, sci-fi nebo thriller a vždycky máte tak trochu pravdu, aniž by jednotlivé znaky působily překombinovaně. Jsem zvědavá na autorčinu další tvorbu - doufám, že další knihu už píše!




Komentáře

Okomentovat